חרדה

המוח שלנו מכוון להשאיר אותנו בחיים.

מטרת העל שלו היא שנשרוד. לשם כך האמיגדלה (איבר קטן במוח) מחפשת כל הזמן סכנות ומזהירה אותנו. בחרדה האמיגדלה שלנו שולחת לנו אזעקות שווא, שוב ושוב היא מזהה סכנות כשלמעשה אין באמת כל סכנה. בכל פעם שהיא מזהה סכנה היא מכניסה את כל המערכת לתגובה הישרדותית של הגנה - fight,  freez,  flight. ברגעים אלו המחשבה שלנו לא צלולה והגיונית אלא מונעת אך ורק מהצורך שהאיום והסכנה יעלמו. עם הזמן ננסה להימנע מכל דבר שיכול לעורר בנו את התחושה הלא נעימה הזו ונצמצם את הפעילות שלנו בגלל החרדה.

יש סוגי חרדה שונים - חרדת פרידה (חרדת נטישה), חרדה כללית, חרדה חברתיתחרדת מבחנים פוביות ספציפיות ועוד… 

החרדה עלולה להיות " מדבקת" וכך גם אנחנו כהורים, גננות או מורים יכולים להזדהות עם הילד ולהתגייס להגן עליו (לפעמים מבלי לשים לב) אפילו ממשהו שאינו מהווה סכנה אלא מרגיש לו מאוד מפחיד. כך לפעמים נשנה את הסביבה כך שלא יתקל בגירוי שמבהיל אותו, לא נלך למקום מסוים או נעשה משהו שעלול לעורר את החרדה.

זו תגובה טבעית אך היא לא עוזרת לילד שלנו, היא רק מלמדת אותו שיש באמת ממה למפחד, כי הנה גם אנחנו המבוגרים מפחדים. 

בטיפול cbt נבין יחד את החרדה - באיזה מצבים היא מתעוררת, ממה אנחנו מפחדים ולמה, האם באמת יש שם סכנה ומה אנחנו מפסידים כשאנו נמנעים. נכיר את החשבות סביב החרדה, איך הגוף שלנו מגיב ואיך ניתן להרגיע אותו.  נבנה מדרג של חשיפות ולאט לאט נפגוש את החרדה ונתמודד איתה.